La 23 iunie 2022 Republica Moldova a primit statutul de candidat de aderare la Uniunea Europeană. Această decizie a fost precedată de transmiterea de către Guvernul Republicii Moldova a celor două părți ale chestionarului primit din partea Comisiei Europene cu privire la cererea țării noastre de aderare la Uniunea Europeană.
Chestionarul este structurat astfel încât să urmeze formatul negocierilor de aderare, care acoperă:
Partea a doua a chestionarului, 33 de capitole în 7 volume și peste 2.800 de pagini, vizează multe sectoare-cheie și prezintă o radiografie a situației actuale din țara noastră. Capitolul 25 al chestionarului se referă la Știință și Cercetare.
Din start, Capitolul 25 „Știință și Cercetare” face trimitere la Tratatul privind Uniunii Europe și a Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE), fiind menționat că în conformitate cu articolul 4 din TFUE, există repartizarea competențelor (competență partajată) între UE și statele membre în domeniul științei și cercetării.
Articolul 4 alineatul (3) din TFUE prevede că: „În domeniile cercetării, dezvoltării tehnologice […] Uniunea are competența de a desfășura activități, în special de a defini și pune în aplicare programe; cu toate acestea, exercitarea acestei competențe nu are ca rezultat împiedicarea statelor membre de a-și exercita propria competență”. Potrivit articolului 179 alineatul (1) din TFUE: „Uniunea are ca obiectiv consolidarea bazelor sale științifice și tehnologice, prin crearea unui spațiu european de cercetare în care cercetătorii, cunoștințele științifice și tehnologiile să circule liber, precum și favorizarea creșterii competitivității sale, inclusiv în industrie, precum și promovarea activităților de cercetare considerate necesare în temeiul altor capitole din tratate”.
Capitolul 25 „Știință și Cercetare” al chestionarului include 37 de întrebări structurate în trei secțiuni:
În Secțiunea I. Politica națională de cercetare este prezentată:
Ca răspuns la întrebarea din chestionar cu privire la Strategia de Specializare Inteligentă a Republicii Moldova este menționat că această Strategie este un document de politică, al cărui scop este crearea în țară a unui ecosistem dinamic de cercetare-inovare, strâns legat de mediul antreprenorial, cu mecanisme permanente de comunicare transversală pentru a reflecta rapid și cuprinzător rezultatele cercetării științifice și ale formării academice privind competitivitatea mediului de afaceri și performanța economică a țării, oferind soluții la provocările societale. La moment este elaborat Proiectul Conceptului Strategiei de Specializare Inteligentă a Republicii Moldova, care este plasat pe platforma https://particip.gov.md/ro.
Proiectul Strategiei se bazează pe analiza cantitativă și cartografierea potențialului de dezvoltare al țării. Astfel, „pentru identificarea sectoarelor prioritare asupra cărora se va concentra specializarea inteligentă, adică instrumente și măsuri de politică națională, a fost realizată Cartografierea potențialului economic, inovator și științific al Republicii Moldova la nivel național și regional, concentrându-se pe cinci zone statistice ale Republicii Moldova: Municipiul Chișinău, Zona Nord, Zona Centrală, Zona Sudică și UAT Găgăuzia” (p.17).
Cartografierea potențialului economic, inovator și științific al Republicii Moldova a identificat la nivel regional zonele cu potențial economic, care fiind combinate cu cele cu potențial inovator și confirmate de potențialul științific, au rezultat în câteva domenii mai generale, cu potențial de specializare inteligentă la nivel național și anume: Tehnologii informației și comunicațiilor; Agricultură și prelucrarea alimentelor; Energetică; Biomedicină; Echipamente electrice.
În ceea ce privește promovarea cooperării și schimbul între mediul academic și mediul de afaceri și în ce măsură are loc această cooperare în chestionar a fost menționat că „Stimularea activității parcurilor științifice și tehnologice și a incubatoarelor de inovare este o altă prioritate a Republicii Moldova. Pentru crearea condițiilor favorabile dezvoltării parcurilor științifice și tehnologice și/sau incubatoarelor de inovare, Hotărârea Guvernului nr. 583/2020 a fost aprobată pentru punerea în aplicare a Legii nr. 226/2018 privind inovarea parcurilor științifice și tehnologice și incubatoarelor” (p. 23).
Este de remarcat că, la întrebarea privind alocarea fondurilor publice pentru cercetare și dacă a fost actualizat designul finanțării naționale competitive în conformitate cu regulile Programelor-cadru TFUE în răspunsul Guvernului se menționează că proporția de repartizare a mijloacelor financiare de 40% pentru finanțarea instituțională și 60% pentru finanțarea proiectelor de cercetare și inovare este determinată în Programul național în domeniile cercetării și inovării, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 381/2019, însă „Designul finanțării naționale competitive a fost modificat prin aprobarea Legii nr. 190/2017, dar nu în conformitate cu regulile Programelor-cadru TFUE” (p. 27).
În Secțiunea II Programe cadru a chestionarului se prezintă informația privind participarea Republicii Moldova în Programul-cadru TFUE și Programul de cercetare și formare EURATOM, fiind menționate măsurile speciale întreprinse de Republica Moldova pentru a încuraja cooperarea în cercetare în cadrul Orizont Europa, în special organizarea Zilelor de Informare, punctelor naționale de contact, stimulentelor etc., caracteristica legislației privind impozitarea și taxele de import privind fondurile UE pentru cercetare ș.a.
Cele mai multe întrebări ale chestionarului fac parte din Secțiunea III Inițiative de politici pentru a ajuta realizarea Spațiului European de Cercetare. În acest compartiment se prezintă reformarea sistemului național de cercetare și inovare din Republica Moldov, fiind furnizate informații cantitative pentru perioada 2019-2021, incluzând următoarele aspecte:
a) cheltuielile interne brute pentru cercetare și dezvoltare tehnologică (CDT) raportate la produsul intern brut (PIB);
b) cheltuielile guvernamentale brute pentru CDT raportate la PIB;
c) cheltuielile brute în învățământul superior pentru CDT raportate la PIB;
d) cheltuielile brute ale întreprinderii de afaceri pentru CDT raportate la PIB, raportul la cheltuielile guvernamentale brute;
e) investiții străine brute în CDT.
De asemenea, se enumeră măsurile ce au fost luate pentru a crește calitatea cercetării publice și se argumentează dacă finanțarea cercetării publice se bazează pe performanța.
În această ordine de idei, în răspunsul la această întrebare a chestionarului se menționează că pentru a crește calitatea cercetării publice s-au întreprins mai multe acțiuni, inclusiv:
Alte întrebări privind reformarea sistemului naționale de cercetare și inovare au vizat:
De asemenea, Secțiunea III Inițiative de politici pentru a ajuta realizarea Spațiului European de Cercetare specifică răspunsurile Guvernului cu privire la construirea capitalului uman și mobilitatea cercetătorilor:
Chestionarul finalizează cu răspunsuri la întrebări privind organizarea cercetărilor pe domenii specifice, inclusiv:
La înmânarea celei de-a doua părți a chestionarului Premierul Republicii Moldova, Natalia Gavrilița, a menționat că la completarea chestionarului au contribuit funcționari, angajați din autoritățile publice, precum și numeroși experți și din societatea civilă din Republica Moldova, dar și din România.
0 |