ISO 9001, ISO 14001, OHSAS 18001 & ISO/IEC 27001 certified

Locuri de muncă în viitor - 5 lucruri de știut

2019-02-15   Accesări: 590  Vizitatori unici: 366

Viitorul locurilor de muncă treptat devine realitate pentru milioanele de angajați și companii din întreaga lume. Constatările ultimului Raport privind viitorul locurilor de muncă al Forumului Economic Global (Future of Jobs Report 2018, World Economic Forum) analizează tendințele pentru perioada 2018-2022 în 20 de țări și 12 sectoare industriale. Spre exemplu, profilul regional al Europei de Est poate fi consultat aici. Mai jos unele dintre constatările Future of Jobs Report 2018:

1. Automatizarea, robotizarea și digitizarea se manifestă diferit în diverse sectoare industriale

Internetul mobil de mare viteză, inteligența artificială, analiza Big Data și tehnologiile Cloud sunt în fruntea clasamentului privind adoptarea noilor tehnologii de companii între 2018 și 2022. De investiții considerabile în afaceri se vor bucura inclusiv învățarea automată (machine learning) și realitatea virtuală augmentată.

2. Există o perspectivă pozitivă pentru locurile de muncă – însă pe fondul unei perturbări semnificative

Până în 2022, ocupațiile emergente de astăzi vor crește de la 16% la 27% din numărul de bază al salariaților firmelor mari la nivel global, în timp ce ocupațiile care sunt în prezent învechite din punct de vedere tehnologic vor scădea de la 31% la 21%. În termeni pur cantitativi, 75 de milioane de posturi de muncă pot dispărea prin schimbarea diviziunii muncii între oameni, mașini și algoritmi, în timp ce alte 133 de milioane de noi locuri de muncă pot apărea în același timp.

Pozițiile în creștere includ roluri precum analiști de date, dezvoltatori de aplicații și software, și specialiști în domeniul comerțului electronic și social media - locuri de muncă care se bazează în mod semnificativ pe utilizarea tehnologiei și care sunt facilitate de aceasta. Pe de altă parte, se așteaptă o creștere a pozițiilor bazate pe trăsături distinctiv "umane", cum ar fi angajați ai Serviciului clienți, profesioniști în vânzări și marketing, instruire și dezvoltare, oameni și cultură, specialiști în dezvoltare organizațională și manageri de inovare.

3. Diviziunea muncii între oameni, mașini și algoritmi se schimbă rapid

Angajatorii anticipează o schimbare semnificativă în diviziunea muncii între oameni, mașini și algoritmi pentru sarcinile de astăzi. În prezent, o medie de 71% din totalul orelor productive din toate sectoarele acoperite de raportul WEF sunt realizate de oameni, comparativ cu 29% de mașini sau algoritmi. Până în 2022, se estimează că această medie va deveni 58% ore productive efectuate de oameni și 42% de mașini sau algoritmi.

4. Noile sarcini la locul de muncă determină cererea de noi competențe

Până în 2022, abilitățile necesare pentru majoritatea ocupațiilor se vor schimba semnificativ. Media globală a “stabilității competențelor” - proporția competențelor de bază necesare pentru o poziție care va rămâne neschimbată – va fi de aproximativ 58%. Aceasta înseamnă că angajații vor vedea o schimbare în medie de 42% în ceea ce privește competențele necesare la locul de muncă în perioada până în 2022. Competențele tot mai solicitate includ gândirea analitică și învățarea activă, precum și proiectarea tehnologică, subliniind cererea în creștere pentru diferite forme de competență tehnologică. Cu toate acestea, competențele în domeniul noilor tehnologii sunt doar o parte din competențele 2022. Abilitățile "umane", precum creativitatea, originalitatea și spiritul de inițiativă, gândirea critică, persuasiunea și negocierea, își vor păstra sau spori valoarea, precum și alte abilități ca atenția la detalii, rezistența, flexibilitatea și rezolvarea complexă a problemelor. Inteligența emoțională, leadership și influența socială, precum și orientarea spre servicii de asemenea vor fi în creștere în raport cu importanța lor actuală.

5. Va trebui să învățăm pe tot parcursul vieții

În medie, angajații vor avea nevoie de 101 zile de recalificare și perfecționare profesională în perioada până în 2022. Decalajul competențelor emergente - atât în rândul angajaților individuali, cât și al conducerii superioare a companiilor - pot împiedica în mod semnificativ managementul transformării organizației. În funcție de sectorul industrial și localizare, între jumătate și două treimi dintre companii probabil vor apela la antreprenori externi, personal temporar și profesioniști independenți pentru a-și acoperi necesitățile în materie de competențe.

Categoria: Noutăţi IDSI Cuvinte-cheie: World Economic Forum, raport
Ultima actualizare:  15-02-2019 00:59:55
Sursa:   World Economic Forum website 

 
2