ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001 & ISO/IEC 27001 certified

Servicii prin internet și administrație modernă, interviul "Europa Liberă" cu Stela Mocan

2010-12-30

Stela Mocan: „trei domenii prioritare: educaţie, sănătate şi cel social, unde cetăţenii pot foarte rapid simţi valoarea adăugată a unui serviciu electronic.

Aţi auzit de guvernarea electronică, de aşa-numita e-guvernare? În orice caz, pare a fi o guvernare cu faţă mai umană cel puţin din punctul de vedere al preocupării pentru binele şi confortul omului. Ce este, aşa dar, e-guvernarea, la ce foloseşte şi ce efecte poate avea? – în discuţia cu Stela Mocan, directoarea executivă a Centrului de Guvernare Electronică din Moldova.

Europa Liberă: Dna Mocan, în primul rând, care au fost motivele constituirii Centrului de Guvernare Electronică?

Stela Mocan: „Centru de Guvernare Electronică a fost creat de Guvernul Republicii Moldova în luna august a acestui an pentru a elabora agenda de implementare a guvernării electronice în Republica Moldova. Acest efort l-am iniţiat cu partenerii noştri de dezvoltare, Banca Mondială, Agenţia SUA pentru Dezvoltare Internaţională. PNUD Moldova dar şi cu partenerii locali, mă refer la reprezentanţii sectorului privat, societatea civilă şi funcţionarii publici din Republica Moldova”.

Europa Liberă: Dnă Mocan, în timp ce guvernarea tradiţională, ca să-i spunem aşa, se află încă în schele de construcţie, poate e răgazul potrivit să vorbim şi despre e-guvernare, adică guvernarea electronică. Ambiţiile, intenţiile în acest sens par să fie mari, rezultatele aşteptate şi eventual obţinute ar putea avea efecte istorice dintr-un anumit punct de vedere. Haideţi pentru înceăput să vedem ce e e-guvernarea…. Că doar nu o fi însemnând robotizarea dlui Filat şi a subalternirilor săi, cum ar crede sau şi-ar dori poate alţii?

Stela Mocan: „De fapt, prin implementarea agendei de guvernare noi ţintim spre două obiective: să contribuim la creşterea performanţei instituţiilor statului şi a autorităţilor publice, atât la nivel central cât şi la nivel local, dar ţintim şi spre oferirea serviciilor publice de calitate cetăţenilor şi oamenilor de afaceri, astfel ca cetăţeanul sau businessmanul să nu stea ore în şir în cozi interminabile pentru a obţine anumite formulare, informaţii sau servicii publice de calitate.

Multe ţări avansate din Uniunea Europeană, care au progrese foarte mari la capitolul implementării guvernării electronice, şi aici mă refer la Estonia, Austria, Malta – ţări modele de referinţă, au plasat de foarte mult timp acelaşi sistem de achiziţii publice on-line, au e-educaţie, au dosare pentru cetăţean, dosare ce ţine de sănătatea acestuia, votul pe internet, plata taxelor on-line.

Toate acestea sunt servicii care costă mai puţin atât cetăţeanul cât şi statul, şi în cazul Republicii Moldova, o ţară cu mai multe probleme atât în domeniul economic cât şi în cel social, aplicarea acestor tehnologii inovative ne-ar salva şi resurse şi timp în a obţine rezultate mai bune pentru cetăţean. Funcţionarul public, la fel, are nevoie să fie echipat cu alte instrumente ca să poată fi mai eficient”.

Europa Liberă: Bineînţeles că funcţionarul public va fi prima persoană care va fi vizat în acest sens, dar luând în calcul că este vorba de calculator şi internet, din câte înţelegem noi, în ce măsură cetăţenii, funcţionarii publici înţeleg măcar noţiunile de bază ale e-guvernării? Sunt suficient de documentaţi?

Stela Mocan: „Situaţia este diferită. Sigur că avem foarte mulţi colegi în sectorul public care susţin acest efort de schimbare, pentru că este un efort de transformare, este aceeaşi reformă a sectorului public dar cu alte instrumente. Sunt şi colegi, sunt şi instituţii unde totul funcţionează în bază de stilou şi hârtie, şi pentru această situaţie acum suntem la etapa elaborării unei strategii de implementare, cum să-i asistăm pe aceşti funcţionari publici, ca să se integreze în noul proces de schimbare.

Ce ţine de cetăţeni, sigur că şi aici avem o situaţie diferită. Avem cetăţeni care folosesc internetul, care ştiu cum să-l folosească, avem cetăţeni în foarte multe regiuni ale ţării care folosesc skype-ul pentru a vorbi cu familia, cu părinţii plecaţi în afară, dar sunt şi cetăţeni foarte departe de aceste tehnologii. Pentru asta vom veni cu soluţii, vom identifica diferite modalităţi de accesare a internetului pentru diferite categorii de cetăţeni. Acest capitol la moment îl discutăm cu partenerii de dezvoltare”.

Europa Liberă: Dna Mocan, cunoaştem câte gospodării sunt conectate la reţeaua de internet, fără de care e-guvernarea nu poate dea roade?

Stela Mocan: „Îmi este greu să vă dau acum o cifră şi nu ştiu dacă avem o statistică foarte exactă la acest capitol. Ce contează este că Republica Moldova se plasează pe locul patru în ratingul mondial după viteza şi preţul internetului. Avem o resursă foarte importantă pe care trebuie să o folosim în interesul cetăţeanului.

Urmează să vedem în ce măsură statul poate să-şi asume responsabilitatea de a aduce această viteză, acest internet în casele cetăţenilor. În Estonia, de exemplu, când s-a lansat procesul de e-transformare, statul a negociat ca fiecare şcoală să aibă acces la internet, ceea ce a dus la rezultate foarte şi foarte bune pe termenii imediaţi şi mediu”.

Europa Liberă: Dna Mocan, dacă ar fi să contabilizăm serviciile care vor fi oferite mai lesne, mai bine unui cetăţean mai satisfăcut în ultimă instanţă. Care ar fi ele?

Stela Mocan: „Acţiunile noastre pentru 2011-2012 vor ţinti trei domenii prioritare: educaţie, sănătate şi domeniul social, aici, unde cetăţenii pot foarte rapid simţi valoarea adăugată a unui serviciu electronic. În următoarele şase luni ne propunem să lansăm cinci servicii atât pentru cetăţeanul simplu, cât şi pentru omul de afaceri şi aici ne referm la e-licenţiere, e-legislaţie, la posibilitatea omului de afaceri de a transmite on-line rapoartele privind numărul angajaţilor şi un alt serviciu ţine de e-raportare şi este destinat oamenilor de afaceri, ca să raporteze la Fisc, la Casa Naţională de Asigurări Sociale, la Biroul Naţional de Statistică doar accesând portalul de e-raportare.

La fel, ne propunem să lansăm un portal guvern către cetăţean, astfel ca cetăţeanul accesând acest portal să obţină toată informaţia ce ţine de structurile statului, formulare, unde să meargă pentru a obţine unele răspunsuri la întrebările pe care le are. Este un proces de durată, dar noi ne propunem în prima jumătate a anului 2011 să oferim deja rezultate tangibile şi desigur vom fi în discuţii cu cetăţenii şi cu sectorul privat ca să vedem de ce sunt ei interesaţi în primul rând.”

Europa Liberă: Este prevăzut un program de familiarizare largă sau mai focalizată a cetăţenilor, a oamenilor de afaceri cu beneficiilor e-guvernării, e-educaţiei?

Stela Mocan: „Sigur, pentru noi contează nu doar să oferim produsul dar şi să ajutăm cetăţeanul să vadă utilitatea acestui produs. Numărul de utilizatori a serviciilor electronice va determina în ce măsură statul va investi în acest domeniu. La moment noi avem suportul donatorilor şi urmează să discutăm şi cu partenerii din structurile publice privind suportul financiar şi politic pentru această agendă de e-transformare”.

Europa Liberă: Dna Mocan, atitudinea multor oameni faţă de tot ce este electronic, tot ce este internet emană foarte mult scepticism. Un exemplu ar fi alegerile la care a picat votul electronic. Cum depăşim această neîncredere a populaţie în sistemul electronic?

Stela Mocan: „Întrebarea pe care aţi adresat-o dvs este una destul de complexă, ţine şi de securitatea informaţiei pe care statul o poate asigura. Cum convingem cetăţeanul? Probabil prin exemple foarte concrete, prin modalităţi de a-i arăta utilitatea folosirii acestor servicii, plus nu uitaţi că acelaşi registru electronic sunt doar nişte elemente sporadice ale unui sistem care, pentru a funcţiona şi a fi eficient, are nevoie să aibă toate părţile funcţionale. Prin campania noastră de informare sigur că vom ţinti anume spre acest lucru.

Cu tot scepticismul, să nu uităm că în foarte multe localităţi, părinţii noştri, buneii noştri, folosesc skype-ul pentru a comunica cu cei plecaţi. Vom folosi şi această experienţă pentru a merge puţin mai departe. Tot ce este nou trezeşte suspiciuni şi semne de întrebare la început”.

Europa Liberă: Trăiască skype-ul cum s-ar spune. Dna Mocan, vă mulţumim pentru acest interviu.

Sursa: europalibera.org

Categoria: Noutăţi IDSI Cuvinte-cheie: Stela Mocan
Ultima actualizare:  15-02-2012 10:10:56
Sursa:  


Academia de Ştiinţe a Moldovei

Biblioteca Municipala B.P. Hasdeu

Asociaţia Bibliotecarilor din Republica Moldova

Biblioteca Nationala a Republicii Moldova