Viceministrul educaţiei, Loretta Handrabura, a mers, miercuri, în vizită la universitate. „Părerile sunt împărţite. Studenţii care doresc să fie evaluaţi obiectiv sunt de acord. O parte sunt mai rezervaţi, ca şi cadrele didactice, care vor avea un volum mare de muncă, întrucât vor trebui să formuleze pentru aceeaşi întrebare foarte multe răspunsuri”, a menţionat Loretta Handrabura.
Examenul on-line este o modalitate de evaluare asistată la calculator. Universitatea Agrară este prima instituţie care va desfăşura examene on-line la toate facultăţile şi specialităţile, după doi ani de testare pe etape a noilor instrumentele de evaluare.
Examenele sunt organizate în săli mici, unde susţin examenul maximum 12 studenţi, pentru ca profesorii să poată supraveghea procesul. Studenţii au posibilitate de a afla rezultatul examenului imediat după ce au completat toate răspunsurile.
Rezultatul examenului asistat la calculator alcătuieşte, ca şi în alte universităţi, doar 40% din nota finală la disciplină, alte 60% fiind rezultatele evaluărilor pe parcursul semestrului. Din cîteva sute de întrebări, calculatorul selectează doar 30 de itemi. Studentul trebuie să selecteze răspunsul corect din cele patru variante de răspuns, iar pentru a promova, trebuie să răspundă corect la 51% din numărul total de itemi.
„Noi recomandăm forme de evaluare, nu le impunem. Această formă de evaluare se înscrie perfect şi în forma de instruire la distanţă pe care vrem să o implementăm în Republica Moldova în perspectivă, aşa încât şi cetăţenii migranţi din afară să poată accede la facultate muncind într-o ţară”, a spus Loretta Handrabura.
Rectorul Universităţii Agrare de Stat, Gheorghe Cimpoieş, a menţionat că scopul aceste noi metode este combaterea corupţiei. „Imboldul care ne-a făcut să trecem la această formă de evaluare a cunoştinţelor este că ne-am săturat că se vorbeşte despre mituire. Sun corupţi poate un mic procent de profesori, nu toată universitatea. Şi prin această metodă dorim să excludem mituirea 100%”, a spus rectorul.
În opinia lui Gheorghe Cimpoieş, metoda este bună pentru că studenţi vor învăţa şi mai bine. Nota nu va depinde de voinţa profesorului, ci de cunoştinţele reale ale studentului. Universitatea are peste o mie de calculatoare pentru examenele on-line.
Şeful Secţiei Studii, care coordonează noua metodă de evaluare, Ion Volentir, a spus că testele conţin circa 300 de întrebări, studenţii au la dispoziţie o oră sau două pentru a răspunde la ele. Este bifat răspunsul corect, iar în timpul testului răspunsul poate fi modificat de câte ori se doreşte. Se ia în calcul doar răspunsul final. La sfârşitul testului programul calculează răspunsurile corecte şi cele greşite şi pe ecran se afişează nota.
Ion Ţulea, student, a menţionat că este mulţumit de posibilitatea de a susţine on-line examenele. Este mai comod când studentul răspunde direct la întrebări, fără să fie nevoit să mai desfăşoare răspunsurile. Alexandru Tcaci, la fel student, este de altă părere. În opinia sa, atunci când nu se cere ca studentul să-şi expună gândurile, ci doar să bifeze răspunsuri, de multe ori studentul o face la ghici, iar nota în acest caz nu reflectă nivelul de cunoştinţe.