ISO 9001, ISO 14001, OHSAS 18001 & ISO/IEC 27001 certified

Numărul de utilizatori ai serviciilor de comunicaţii mobile continuă să crească

2012-06-14

La finele primului trimestru al anului 2012, numărul total al utilizatorilor de comunicaţii mobile a crescut, faţă de perioada similară a anului trecut, cu 16,06% şi a ajuns la circa 3 mil. 771,5 mii, peste 91 la sută dintre ei (3 mil. 211,9 mii) fiind utilizatori activi. Rata de penetrare a acestor servicii raportată la 100 locuitori s-a majorat cu 14,7 puncte procentuale (p.p.) şi a alcătuit circa 106%, arată date ale Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei (ANRCETI).

Statisticile raportate ANRCETI de către cei trei operatori de comunicaţii mobile (SA “Orange Moldova”, SA „Moldcell” şi SA “Moldtelecom”) arată că din numărul total de utilizatori 3 mil. 624 mii sunt consumatori ai serviciilor de telefonie mobilă, 144,3 mii – abonaţi la serviciile dedicate de acces mobil la Internet, restul – la alte servicii mobile.

În aceeaşi perioadă, volumul total al traficului de voce în reţelele mobile a sporit, în raport cu primul trimestru al anului trecut, cu 10,3% şi a depăşit cifra de 1,2 mld. minute, iar traficul de Internet realizat de consumatorii telefoniei mobile şi ai serviciilor dedicate de acces la Internet a însumat 2 mii 411,5 GB, 97% din volumul acestui trafic fiind generat de utilizatorii de Internet mobil dedicat.

În perioada de raport, un utilizator a realizat, în medie, convorbiri voce cu durata de o oră şi 56 minute lunar, în scădere cu 5,9%, şi a transmis 19 mesaje SMS, în scădere cu 36,3%. Totodată, traficul lunar de Internet generat de un consumator de telefonie mobilă şi de un utilizator al Internetului mobil dedicat a alcătuit 22 MB şi, respectiv, 5,8 GB.

Majorarea numărului de utilizatori şi a traficului a permis celor trei operatori să obţină venituri din vânzarea serviciilor de comunicaţii mobile în valoare de circa 820,5 mil. lei, în creştere cu 1,7% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Vânzările efectuate de SA “Moldtelecom” s-au majorat cu 23,3% şi au alcătuit 36,4 mil. lei. Veniturile SA „Moldcell” au sporit cu 4,7% şi au însumat circa 207,4 mil. lei, iar vânzările SA “Orange Moldova” s-au micşorat cu 0,4% şi au constituit 576,6 mil. lei.

În acelaşi timp, venitul mediu lunar per utilizator (ARPU) pe acest segment de piaţă s-a redus, faţă de primul trimestru al anului 2011, cu 12,8% şi a constituit 73,1 lei. SA “Orange Moldova” a înregistrat un ARPU de 90,4 lei, SA „Moldcell” – de 50,6 lei şi SA “Moldtelecom” – de 48,2 lei. Diminuarea acestui indicator este cauzată de reducerea tarifelor la serviciile pentru utilizatorii finali şi tarifelor la serviciile pentru terminarea apelurilor în reţelele mobile.

În perioada de raport, cea mai mare cotă de piaţă, în funcţie de cifra de afaceri, – de 70,28% – a fost deţinută de SA “Orange Moldova”. SA „Moldcell” şi SA “Moldtelecom” le-au revenit cote de piaţă estimate la 25,28% şi, respectiv 4,44%.

Alte detalii despre evoluţia pieţei de comunicaţii mobile în primul trimestru al anul 2012 le puteţi găsi pe www.anrceti.md, secţiunea Date statistice.

Pentru detalii accesaţi: itmoldova.com

Categoria: Noutăţi TIC în Republica Moldova Cuvinte-cheie: SA Moldcell, Republica Moldova, Moldtelecom, Internet, comunicatii mobile, ANRCETI, 2012, SA Orange Moldova, servicii mobile, telecomunicatii, telefonie
Ultima actualizare:  14-06-2012 11:37:19
Sursa: