ISO 9001, ISO 14001, OHSAS 18001 & ISO/IEC 27001 certified

Prezenţa muzeelor din Republica Moldova în spaţiul web

2013-09-17   Accesări: 7116  Vizitatori unici: 2384

În cea de-a treia săptămână a lunii septembrie, la data de 17 este sărbătorită ziua mondială a patrimoniului. În mai multe ţări ale lumii în această zi muzeele şi centrele de cultură îşi deschid uşile gratis pentru vizitatori, fiind promovat astfel domeniul cultural. Republica Moldova deține un patrimoniu cultural bogat, care este unul dintre pilonii pe care se sprijină cultura şi identitatea ţării. Cu prilejul acestei sărbători, Institutul de Dezvoltare a Societăţii Informaţionale şi-a propus să prezinte un studiu privind prezenţa pe Internet a muzeelor naționale - unul dintre elementele semnificative a patrimoniului cultural al Republicii Moldova. Astfel, a fost monitorizată prezenţa şi conţinutul site-urilor web oficiale ale muzeelor, cât şi prezenţa şi activitatea muzeelor în social media.

Conform Registrului Muzeelor din Republica Moldova, publicat de site-ul oficial al Ministerului Culturii (www.mc.gov.md/md/mcpm) şi pe Portalul de date deschise (www.date.gov.md/raw/934), actualmente în țară există 103 muzee. În spaţiul web sunt prezente 20 de muzee sau 19 % din totalul instituțiilor (fig. 1), dintre care 4 muzee au site-uri oficiale, 2 muzee - blog-uri proprii, iar 15 muzee nu dispun de site sau blog propriu, ci sunt prezente pe site-urile sau blogurile altor instituţii.

Un singur muzeu deţine concomitent site şi blog propriu - Rezervaţia Cultural-Naturală "Orheiul Vechi". (fig. 2)

Calitatea unui site web este determinată inclusiv de limba de prezentare a conţinutului. Numărul de versiuni lingvistice depinde de grupul ţintă la care se orientează site-ul, fiind importantă viteza cu care vizitatorii înţeleg informaţia prezentată. Cele mai multe site-uri ale muzeelor oferă conţinut exclusiv în limba română și doar 5 pagini web prezintă conţinut în trei limbi. (fig. 3)

În prezent o componentă semnificativă a prezenţei în spaţiul web este prezenţa pe reţelele de socializare. Din păcate numărul muzeelor prezente pe reţelele de socializare, unde ar putea să-şi promoveze activ imaginea și serviciile, este foarte mic. (fig. 4) Din cele 103 muzee, doar 6 sunt prezente în social media (6 % din totalul instituțiilor). Cele 6 muzee care îşi promovează activitatea prin intermediul social media au ales reţeaua de socializare Facebook. (fig. 4)

 

Întrucât Facebook este cea mai utilizată reţea atât la nivel mondial, precum şi de către muzee, ne-am propus să analizăm indicatorii altmetrici ai organizațiilor incluse în acest studiu pe reţeaua de socializare respectivă. În acest scop a fost monitorizat indicatorul de vizibilitate - Like. Cu cât este mai mare acest indicator, cu atât este mai mare ratingul social sau public al instituţiei. Numărul maxim de Like-uri le dețin Muzeul Naţional de Arheologie şi Istorie Naturală cu 1478 like-uri și Muzeul Național de Etnografie și Istorie Naturală, cu 1369 like-uri. Muzeul Ţinutului Edineţ, cu un număr total de 56 de like-ri încheie acest rating. (fig. 5)

De remarcat, că doar un muzeu din cele prezente în social media - Muzeul "Casa părintească" din satul Palanca, raionul Călăraşi - promovează pagina pe reţeaua de socializare pe site-ul oficial al instituției.

Studiul a fost desfășurat de Institutul de Dezvoltare a Societăţii Informaţionale (IDSI), în perioada 5-15 august 2013.

Categoria: Noutăţi IDSI Cuvinte-cheie: studiu, muzeu, IDSI, cultura
Ultima actualizare:  25-04-2014 11:24:42
Sursa:  

 
1